Met de start van een nieuw schooljaar én een nieuwe programmaperiode (2025-2028) gaat Het Techniek Loket (Sterk Techniek Onderwijs Noordoost-Brabant) voortvarend van start. Edith Vissers, sinds 2019 betrokken, en Jan van Grunsven, sinds april nieuw als uitvoerend penvoerder en regionaal bedrijvencoördinator, voeren samen het programmamanagement.

Een regio vol techniek
Noordoost-Brabant is een grote en economisch sterke regio, waar de bedrijvigheid rond techniek en technologie enorm is. De technische arbeidsmarkt schreeuwt om personeel. Vanuit Het Techniek Loket werken scholen en bedrijven al jaren samen om leerlingen te enthousiasmeren en op te leiden voor deze toekomst.
De regio kent veel spelers: vmbo, mbo, praktijkonderwijs, vso en het bedrijfsleven. Juist die breedte maakt samenwerking onmisbaar. Edith: “Het echte werk gebeurt natuurlijk op de scholen, bij de leerlingen. Onze rol ligt in het leggen van verbindingen en het versterken van samenwerking, zodat iedereen mee kan doen.”
De reis van de leerling
In deze nieuwe periode staat de reis van de leerling nadrukkelijk centraal.
- Basisonderwijs: leerlingen maken al vroeg kennis met techniek en technologie, ondersteund door het vo.
- Onderbouw vo: meer aandacht voor techniek in de breedte.
- Bovenbouw basis en kader: focus op behoud en innovatie binnen de technische profielen (BWI, PIE, M&T en MVI). Innovatie is continu nodig – denk aan elektrische voertuigen, energietransitie en de betekenis van AI voor vakmanschap.
- Bovenbouw G/T en praktijkgerichte programma’s: Voor deze leerlingen biedt een doorstroom naar technisch/technologisch mbo 3-4 veel kansen voor de toekomst.
Zo’n 80% van de leerlingen in harde technische profielen stroomt door naar een technische vervolgopleiding. Dat sterke punt wil de regio vasthouden. Tegelijkertijd krijgen ook leerlingen uit andere profielen de kans techniek en technologie te ontdekken – want techniek is overal.
Inclusief en toekomstgericht
Het Techniek Loket zet breed in: ook praktijkonderwijs en vso doen nadrukkelijk mee, omdat juist daar veel potentieel technisch talent zit. Inclusie is een belangrijk thema: meer meisjes in de techniek en meer leerlingen met diverse achtergronden betrekken blijft een stevige uitdaging.
Daarnaast speelt de samenwerking met het mbo een grote rol. Jan: “Door samen te werken bereiden we leerlingen beter voor op interdisciplinair en projectmatig werken. Daarmee sluiten we beter aan op de praktijk én de arbeidsmarkt.”
Een veelbesproken thema is de doorlopende leerlijn techniek. Edith nuanceert dat: “Misschien moeten we wel spreken over doorlopende leerlingen. Het gaat er niet om dat leerlingen in een strakke leerlijn passen, maar dat ze zonder blokkades kunnen doorstromen. De leerling staat centraal.”
Samen de schouders eronder
Voor Edith en Jan draait het om gezamenlijkheid: samen met scholen, bedrijven en partners de verbinding leggen en kansen creëren. “Het is een genot om met zoveel betrokken mensen de schouders onder techniekonderwijs te zetten. Behoud techniek, omarm technologie en versterk elkaar, daar gaat het om.” aldus Jan.