Wie de FioRace ooit heeft meegemaakt, vergeet het niet snel. Op het Fioretti College in Veghel staan elk jaar kleurrijke, zelfgebouwde zeepkisten opgesteld, omringd door teams die zichtbaar hebben toegeleefd naar dit moment. De racedag is het sluitstuk van een intensief en contextrijk techniekproject waarin leerlingen uit verschillende profielen wekenlang werken aan één gezamenlijk doel. We spraken met Tania Magdalena, teamleider Techniek bij VO Veghel, over wat dit project zo bijzonder maakt.
Een spectaculaire techniekuitdaging
De FioRace is meer dan een wedstrijd. Het is een zoektocht naar ideeën, naar vormen, naar keuzes en naar lef. Leerlingen ontwerpen, bouwen en testen hun eigen rijdende zeepkist en ervaren daarbij hoe techniek, creativiteit en samenwerking samenkomen in één eindproduct. Tania omschrijft het als een project met een sfeer die tegelijk serieus en vrolijk is. Leerlingen die normaal in verschillende profielen werken, realiseren samen één product van A tot Z. Dat maakt de FioRace tot een krachtige leerervaring waarin techniek echt tot leven komt.
Daarnaast is de FioRace niet alleen een integratie van de technische profielen; de theoretische vakken Nederlands, Engels, Nask, Wiskunde en Levensbeschouwing zijn tijdens de voorbereiding én tijdens de bouwdagen ook van betekenis geweest. Leerlingen passen deze vakken contextrijk toe. Zo wordt zichtbaar hoe taal, wiskunde, wetenschap en ethiek verweven zijn met technische keuzes en teamwork.
Leren door te doen
De waarde van het project zit volgens Tania in het eigenaarschap dat leerlingen voelen. “Hun keuzes bepalen letterlijk of de zeepkist uiteindelijk rijdt. Ze ervaren dat techniek niet alleen bestaat uit berekeningen en tekeningen, maar uit bouwen, testen, aanpassen en opnieuw proberen. Het is een proces dat soms schuurt en soms bruist, maar altijd leerzaam is. Leerlingen ontdekken talenten waarvan ze soms zelf niet wisten dat ze die hadden. Ze leren plannen, doorzetten, samenwerken en omgaan met tegenslag. En misschien wel het belangrijkste: ze merken dat ze tot veel meer in staat zijn dan ze dachten.”
Van idee tot eindproduct
Het project begint met het kiezen van een stijl en thema. Dat gezamenlijke startmoment zorgt voor richting en energie. Daarna verdelen de leerlingen de taken en zetten ze stappen buiten hun eigen profiel. Ze nemen verantwoordelijkheden op die nieuw voor hen zijn en coachen elkaar op punten waar de ander minder ervaring heeft. Tania vertelt: “In de werkplaats komt alles samen. Daar wordt gebouwd, getest, gesleuteld, geschaafd en soms ook weer helemaal opnieuw begonnen. Pas wanneer de constructie stevig is, de wielen kloppen en het geheel veilig is, kan de zeepkist richting finale testronde.”
Docenten als coaches
Tijdens de FioRace zijn docenten vooral begeleiders. Ze bewaken de veiligheid en stellen scherpe vragen om leerlingen zelf te laten ontdekken welke keuzes nodig zijn. De ruimte voor eigen initiatief is groot. Het eindresultaat moet voelen alsof het volledig door de leerlingen is gemaakt en dat is het uiteindelijk ook.
Wat Tania het meest raakt, is de trots op de racedag. “Leerlingen die soms onzeker beginnen, staan aan het eind van het traject met opgeheven hoofd achter hun zeepkist. Zie je wel, dit kunnen wij. Ook de manier waarop teams elkaar helpen blijft haar bij. De FioRace is geen kwestie van winnen of verliezen, maar een viering van talent, samenwerking en doorzettingsvermogen.”
Techniek die verder gaat dan functioneren
Sommige teams vallen op door hun constructieve keuzes, anderen door de moed om hun ontwerp aan te passen wanneer het niet blijkt te werken. Ook het oog voor vormgeving groeit elk jaar verder. “Leerlingen denken na over kleurgebruik en complete thematische uitwerkingen. Dat laat zien dat techniek niet alleen functioneel is, maar ook creatief en expressief”, aldus Tania. “De grootste leermomenten ontstaan wanneer iets misgaat. Een wiel dat breekt. Een constructie die toch niet sterk genoeg is. Een planning die in de knel komt. In die momenten zie je leerlingen plots leiderschap tonen of hun technische inzicht laten gelden. De groei is zichtbaar en voelbaar.”
Betrokkenheid in en buiten de school
De FioRace leeft. Ouders zijn vaak verrast en trots wanneer ze zien wat hun kind technisch en creatief kan neerzetten. Collega’s volgen het project met plezier en zien dat techniek hier écht tot leven komt. Dit jaar was de betrokkenheid van de afdeling HBR een mooie toevoeging; zij verzorgden de lunch tijdens de racedag, waardoor het project nog breder de school in werd getrokken.
Verder blijft het Fioretti College werken aan vernieuwing. Dit jaar is bewust gekozen voor kleinere groepen, zodat elke leerling actief kon meedoen. Komend jaar wil de school het project verder verrijken door bedrijven uit de regio nog nadrukkelijker te betrekken. Zo ervaren leerlingen steeds beter hoe relevant hun vaardigheden zijn in de wereld buiten school.
Een belangrijk podium voor techniek
Volgens Tania vervult de FioRace een belangrijke rol binnen het techniekonderwijs in de regio. Het toont hoe rijk en veelzijdig techniek kan zijn. Interdisciplinair, creatief, uitdagend en toekomstgericht. “In een regio waar technisch talent hard nodig is, laat het leerlingen ervaren dat techniek ertoe doet. Het geeft techniek letterlijk een podium en laat jongeren trots zijn op wat ze kunnen.”
.jpg)



